keskiviikko 26. huhtikuuta 2017



Taimi Nurminen, valtuutettu

Valtuuston kokous 24.4.2017
26.4.2017


Mietteitä  


Lääkärirekryä kaupungin varoilla


Tehty päätös on kosmeettista, eikä kuulu peruskunnan  kustannettavaksi, koska
olemme Peruspalvelukuntayhtymä Selänteessä. Ky hoitakoon asiansa
Valtuutetuilla oli mahdollisuus  antaa mielipiteensä erityistilintarkastuksen ”väliraporttiin
Kirjoitinkin kamreerille 6.3.2017
Lainaus alkaa----
”Hei Sari.
Luin sähköpostista erityistilintarkastusasiakirjaa. Siinä oli maininta, että vt. kaupunginjohtaja
Kiviniemi on antanut ilmoituksen kysyttäessä, ettei tilintarkastuksessa tarvita puuttua
operatiiviseen johtamiseen.
Tähän haluan muuutosta. Todellakin operatiivinen johtaminen vaatii muutosta  mm. juuri
lääkärirekrytointiin.
Olemme samassa kuntayhtymässä ja kuntayhtymän johtavalääkäri on koko ky:n johtavalääkäri. Yhteisen hyvän vuoksi hänen tulisi/tulee rekrytoida lääkäreitä niin
Haapajärvelle, Reisjärvelle kuin Pyhäjärvelle niin, että lääkäripalvelujen tasapuolisuus säilyy.
Esimerkkinä mainitsen: Jos Haapajärvellä on 6 virkalääkäriä ja Pyhäjärvellä 1.5. Reis-
järvellä omat virkalääkärit. Onko yhdenvertaista? Ei tosiaankaan.
Suurella äänellä julistetaan, että Pyhäjärvi on maan sairastavin kunta???, niin eikö
johtavan lääkärin tehtäviin juuri kuulu toimia niin, että virkalääkäreiden työpanosta
kuntayhtymässä johdeta siihen suuntaan, missä sairastavuus on suurin, eli Pyhäjärvelle.
40 km:n etäisyys Haapajärvi-Pyhäjärvi akselilla ei tuottane niin ylipääsemätöntä, että
Pyhäjärven potilaat saavat vain keikkalääkäripalveluja, jolloin lääkäri-asiakassuhdetta
ei synny ja hoidon taso kärsii.Kun/Jos Haapajärven virkalääkäreitä kävisi Pyhäjärvellä
vastaanottamassa potilaita, syntyisi vähitellen lääkäri/potilassuhde, jolloin lääkäri
rupeaisi ajanoloon muistamaan ja tuntemaan potilaan ja hoito olisi todellisempaa ja
asiakaskohtaista ja kustannustehokasta.
Nyt Pyhäjärvi (sairastavin??) maksaa keikkalääkäripalveluista jopa 300 000 euroa/v
enemmän kuin mitä virkalääkäreiden kustannukset olisivat olleet ko. ajalta.


On hyvin luonnollista, että erityistilintarkastus ottaa kantaa tällaiseen operatiiviseen
johtamiseen, joka aiheuttaa yhdelle kuntayhtymän kunnista kohtuuttomia kustannuksia
niin rahallisesti kuin tasollisesti.


Ottaahan eritystilintarkastus huomioon seikkoja, esim.,että sisäistä valvontaa ei ole
hoidettu... tms, että taksoja ei ole vertailtu jne..
Erittäin tärkeää on ottaa kantaa lääkäripalvelujen yhdenvertaiseen sijoittamiseen ky:n
alueella.
Lääkäripalvelujen epätasaisuudesta johtuen meillä sairaassa kunnassa käymme yhä
sairaammiksi. Lääkäripalveluja on, mutta ne eivät tuota sitä hoitotasoa, mikä juuri
meidänlaisessa kunnassa on oltava erityisen tarkastelun kohteena.


Tämä on senarvoinen suuri kysymys, että toivottavasti tilintarkastaja tekee tästä merkittävän
kannanoton.


Kuntayhtymää on hoidettu epätasa-arvoisesti, joten Pyhäjärven vaatima erityistilintarkastuskustannusten jako on jaettava ky:n jäsenkuntien kesken.


Terveisin    Taimi Nurminen, valtuutettu Pyhäjärvi.”


Lainaus loppuu.


NYT ON SAATU LOPULLINEN KERTOMUS, josta on  uutisoitu:


Lehdestä luin  suurin otsikoin,  että ” erityistilintarkastuksessa ei mitään huomautettavaa”.


Kun tekstiä syvemmin luki oli monenmoisia puutteita mm. sisäisessä tarkastuksessa jne..
Tilintarkastaja moitti kuntayhtymän hallintoa, ettei lääkärirekryjä oltu hoidettu tasapuolisesti
vaan Pyhäjärven lääkärikustannukset olivat kohtuuttomat. Kustannusten jakoa esitettiin.


Siitä olen iloinen, että mielipiteeni otettiin huomioon ja  asiaan puututtiin.


Olen kuullut, että valmistelijat esittävät, että  36 000 euron suurinen erityistarkastus-


maksu  ehdotetaan Pyhäjärven kaupungin maksettavaksi.


        • EIHÄN TÄLLAISEEN JOHTOPÄÄTÖKSEEN VOIDA  TULLA
     KUSTANNUSTENJAOSSA-